Mistä kirjasi Kymmenen ja yksi Maddasia sai alkunsa?
Ensisytykkeenä toimi Hannu Pesosen kirjoittama artikkeli Vainoharhat vaivaavat diktaattoreja – kriisit alkavat usein yksinvaltiaista, jotka eristäytyvät arjesta (HS, 14.4.2022). Erityisen vaikutuksen jutussa teki Saddam Husseinin plastiikkakirurgian avulla leikellyt kaksoisolennot. Mieleeni ilmestyi kuva lukuisista Saddameista taapertamassa tunneleissaan. Aloin pohtia miesten yhteiseloa: työnjakoa, päätöksentekoa, erimielisyyksiä, suhdetta rakastajattariin. Ajatukset lähtivät laukalle ja laukka sen kuin yltyi.
Kuvaile kirjaasi kolmella adjektiivilla.
Vastaan kolmella sanalla, joilla kustannustoimittajani teosta kuvaili: tajuntaa laajentava trippi. Minusta se on osuvasti sanottu, ja kuvaa myös kirjoitusprosessin tunnelmia.
Kuka Maddas on?
Maddas on laumamuotoinen diktaattori, joka mahtavimmillaan koostui kymmenestä miehestä. ”Jokainen Maddas oli täysivaltainen Maddas. Ja yhdessä he vasta Maddas olivatkin.”
Millainen hallitsija ja diktaattori Maddas on?
Ennen kaikkea harhainen. Maddasin todellisuus ja minäkuva muodostuvat kertomusrakennelmasta, jota hännystelijöiden joukko pitää yllä. Toisaalta ajattelen, että sama kuvio pätee meihin kaikkiin. Diktaattorin kohdalla rakennelma on vain monella tapaa överi.
Esittele yksi faabeleista, joita kirjassasi esiintyy.
Kettu ja kyyhky on saanut innoituksensa Saddamin rakastajattaren Parisoula Lampsoksen muistelmista Bagdadin prinsessa: elämäni Saddamin kanssa. Satu kertoo kettujen kuninkaan ja kyyhkytytön kiihkeästä suhteesta. Alunperinkin hähmäinen salasuhde mutkistuu entisestään, kun kuningas paljastuu massamurhaajaksi. Jokin voima saa kyyhkyn kuitenkin palaamaan ketun luo aina uudelleen ja uudelleen, siitäkin huolimatta, että rakastajan kuono voi minä hetkenä hyvänsä sanoa snap.